Otevřené bankovnictví

Otevřené bankovnictví je bezpečný způsob, jak můžete sdílet informace o svých účtech v Hello bank! s ověřenými partnerskými aplikacemi. Hello bank! nabídne tuto službu svým klientům od září 2019, ale už nyní se můžete dozvědět o otevřeném bankovnictí mnohem více.

Co to je otevřené bankovnictví?
  • Od září 2019 přichází v platnost nová evropská legislativa, známá jako směrnice o “otevřeném API bankovnictví”.
  • Mimo zvýšených požadavků na zabezpečení bankovních služeb umožňuje bankám a institucím schváleným Českou národní bankou nebo národními bankami ostatních členských států EU (označují se někdy jako “aplikace třetích stran”) dostat přístup k bankovním datům klientů bank.
  • Otevřené bankovnictví není povinné nebo snad automatické, o udělení povolení rozhodují sami klienti. Na této stránce se dozvíte jak na to, jaká oprávnění můžete udělit a hlavně, jestli je to bezpečné.
Jaké jsou typy oprávnění a jak ho udělit?
Třetím stranám budete moci udělit tři různá oprávnění, podle kterých určujete k jakým datům má třetí strana přístup. Jsou to oprávnění:
 
přehled o účtu
Pokud udělíte aplikaci třetí strany takové oprávnění, pak má třetí strana informaci o zůstatku a transakční historii na vámi vybraných Hello bank! účtech. Třetí strana nemůže zadávat platby..
 
platba z účtu
Díky udělení tohoto oprávnění můžete v aplikaci třetích stran iniciovat domácí nebo SEPA platby ze svých Hello bank! účtů. Pokud takovou platbu zadáte, bude i nadále vyžadovat vaše potvrzení.
 
dotaz na zůstatek
Při udělení tohoto oprávnění se bude moci třetí strana dotázat, zda je na vašem účtu alespoň nějaká konkrétní částka. Přesnou hodnotu ale Hello bank! neprozradí.
JAK UDĚLIT OPRÁVNĚNÍ
Od září 2019 bude možné uplatnit následující postup: Pokud budete chtít nějaké třetí straně udělit oprávnění k platbě z účtu nebo oprávnění zjišťovat informace a přehled o účtu, přihlásíte se do aplikace třetí strany a odtud vás už navedou na stránku, kde lze takové oprávnění udělit. Jde o stránku Hello bank!, kde budete vyzváni k zadání přihlašovacích údajů do svého bankovnictví. Pokud vás v pořádku ověříme, nabídneme vám, abyste si vybrali ke kterým Hello bank! účtům chcete oprávnění pro třetí stranu udělit. Oprávnění k dotazu na zůstatek (CIS) udělíte přes kontaktní formulář ve svém internetovém bankovnictví, stačí jen zadat jako důvod kontaktování “Oprávnění k dotazu na zůstatek”.
Co uvidím ve svém bankovnictví?
Ve svém internetovém bankovnictví Hello bank! uvidíte jakým třetím stranám jste povolení udělili. Najdete to v sekci Nastavení. Některé druhy povolené mají časově omezenou platnost a všechna povolení můžete navíc kdykoliv během jejich platnosti z bankovnictví pozastavit.
Jaké BUDou podporované aplikace? A bude to vlastně bezpečné?
Hello bank! bude sdílet data svých klientů pouze se třetími stranami, které se prokážou patřičnou licencí od České národní banky a svou totožnost v rámci elektronické komunikace s Hello Bank! prokážou kvalifikovaným certifikátem. Každé podezřelé třetí straně místo klientských dat ukazujeme záda.
Jak už bylo uvedeno, ke sdílení dat dochází pouze na přání klienta. Klienti navíc musí takový požadavek potvrdit. Pokud dodržujete zásady bezpečnosti a každý svůj krok na internetu pečlivě uvažujete, nebudete se mít čeho bát.
Jste vývojář aplikací?
A chcete se napojit na naše bankovní API? Pokračujte na API developer portál!