Změny v internetovém bankovnictví
Co bude nové v souvislosti s novou evropskou směrnicí PSD2?
1.
Přihlášení do internetového bankovnictví
Čeká vás obohacení přihlašovacích údajů o autorizaci SMS kódem. Přihlašování tak bude bezpečnější a výrazně se snižuje riziko zneužití přístupových údajů. V prvním kroku přihlašování do IB se na první pohled nic nemění – i nadále budete zadávat své přihlašovací jméno a heslo. 
Po kliknutí na tlačítko POKRAČOVAT se vám zobrazí druhý krok přihlášení – požadavek na zadání kódu z SMS, kterou jsme zaslali na Váš mobilní telefon
TIP: Zadávejte pečlivě jak heslo, tak přihlašovací jméno, z bezpečnostních důvodů Vám web neřekne co je špatně.
Platnost SMS zprávy je 2 minuty, čili  s jeho zadáním příliš neotálejte. Zobrazí se Vám i odpočet a po vypršení platnosti zprávy si můžete kliknutím na ikonu „obnovit“ nechat zaslat novou zprávu.

Opětovné zaslání je možné jen 2x – potom už se musí celé přihlášení zadat znovu od začátku.

Pokud zadáte přihlašovací heslo nebo kód z SMS zprávy špatně, zobrazí se informace, že některý ze zadaných údajů není správně a musíte celé přihlášení zadat znovu od začátku. 

Pokud zadáte v přihlášení některý údaj 5x chybně, přístup se zablokuje. Nově budou tři typy blokace - při každém zablokování dostanete notifikaci e-mailem. 
Chyby se nesčítají – po každém odblokování (po 15 min./24 hod.) máte dalších 5 pokusů
Nesčítají se kombinace - zadáte 2x špatně heslo a 3x špatně kód z SMSky a přístup se nezablokuje
Sčítají se chybné pokusy z IB a z aplikace – aktuálně jsou považovány jako jeden celek
2.
Přihlášení do mobilní aplikace
Pro přihlášení do mobilní aplikace je třeba nejprve mobilní aplikaci spárovat se svým bankovnictvím. Při prvním spuštění aplikace budete vyzváni k zadání přihlašovacího jména, hesla do bankovnictví a kódu z SMS zprávy. Je to vlastně stejné, jako běžné přihlášení do internetového bankovnictví. Po úspěšném zadání těchto údajů vás aplikace vyzve, abyste si nastavili PIN, který budete používat pro každé další přihlášení do aplikace a potvrzování plateb.
Pokud Váš telefon umí pracovat s biometrií (otisk prstu nebo třeba Face ID), pak si můžete v aplikaci v záložce „Nastavení“ vybrat používání biometrie pro přihlašování a potvrzování plateb a nebudete muset používat PIN.
3.
Potvrzování transakcí
Dvojité potvrzování se vztahuje i na aktivní potvrzení transakcí v IB i mobilní aplikaci. Každé zadání převodu, nastavení trvalého příkazu či povolení k inkasu bude třeba potvrdit heslem (stejným jako pro přihlášení) a zaslaným SMS kódem.
Když zadáte 3x chybně heslo nebo chybně opíšete kód z SMS, systém vás úplně odhlásí a budete se muset znovu přihlásit a platbu znovu zadat.
4.
Odblokování internetového bankovnictví a reset hesel
Od 11. září už nebude možné odblokovat internetové bankovnictví nebo poslat reset přihlašovacích údajů po telefonu. Pokud zapomenete heslo, nebo si přístup zablokujete, bude potřeba, abyste si o reset/odblokování požádali osobně na pobočce, nebo zaslali písemnou žádost na formuláři s úředně ověřeným podpisem (stačí na pobočce CzechPointu na jakékoli poště nebo v prodejnách Datart). Ten můžete poslat i e-mailem, ale musí splňovat některé podmínky:
  • Jste identifikováni po telefonu v rámci zpětného hovoru
  • Fotografie, scan dokumentu je ve vysoké kvalitě a je zaslán z u nás registrovaného e-mailu
  • Nedošlo ke změně emailu a autentifikačního telefonního čísla v posledních 3 měsících
  • Heslo je zasláno na registrovaný telefon a uživatelské jméno na registrovaný e-mail
 
Nejčastější otázky
Proč to děláme?

Protože vstupuje v platnost nová směrnice Evropské Unie o platebních službách. Bankám přináší nové povinnosti při provádění plateb a zavádí nové povinné bezpečnostní požadavky. Jedním z nich je tzv. „silné ověření klienta“ – vždy alespoň dvěma různými způsoby. Banky a další instituce, které poskytují platební služby, se musí novým pravidlům přizpůsobit do poloviny září 2019. Protože vstupuje v platnost nová směrnice Evropské Unie o platebních službách. Bankám přináší nové povinnosti při provádění plateb a zavádí nové povinné bezpečnostní požadavky. Jedním z nich je tzv. „silné ověření klienta“ – vždy alespoň dvěma různými způsoby. Banky a další instituce, které poskytují platební služby, se musí novým pravidlům přizpůsobit do poloviny září 2019.

Proč rušíte přihlášení přes TouchID do vaší aplikace pro iPhone?

Naše mobilní aplikace v tuto chvíli nesplňuje podmínku „silného ověření klienta“ – vždy alespoň dvěma různými způsoby. Je tedy bude nutné se do ní hlásit zadáním přihlašovacího jména, hesla a jednorázovým kódem – bez ohledu typ telefonu. Je to nepříjemné, nejsme s tím samozřejmě spokojeni a pracujeme na nové verzi aplikace, která bude spárovaná s IB. Do ní bude možné se přihlásit pomocí otisku prstu nejen na iPhone, ale i na zařízeních se systémem Android.

Kdy bude nová verze aplikace hotová?

Již nyní intenzivně pracujeme na nové verzi aplikace, do které bude možné se přihlásit pomocí otisku prstu nejen na iPhone, ale i na zařízeních se systémem Android. Rádi bychom vám potvrdili přesný termín, ale je opravdu hodně věcí, které mohou vývoj zbrzdit. Proto předem nechceme slibovat konkrétní termín.

Proč musím psát i heslo, když chci odeslat platbu v internetovém bankovnictví? Nestačí opsat SMS kód?

Je to hodně ťukání – chápeme, že to není moc velká zábava. Nová směrnice Evropské Unie nicméně vyžaduje tzv. silné ověření klienta, ukládá nám povinnost vyžadovat 2 různé způsoby ověření.

Nepamatuju si heslo, co mám dělat?

Pokud zapomenete své heslo pro internetové bankovnictví, ale máte spárovanou naši mobilní aplikaci, tak vás právě naše aplikace může tak trochu zachránit. V záložce „Nastavení“ si můžete nastavit nové heslo pro internetové bankovnictví, aniž byste znali to staré. Pokud však aplikace nemáte, bude třeba vyplnit formulář, který je na našich webových stránkách, nechat si úředně ověřit podpis a poslat nám ho poštou nebo e-mailem. Alternativou je vyřídit vše osobně u nás na pobočce a nově také můžete využít datovou schránku a odeslat nám formulář přes ní.

Zapomněl jsem úplně všechny přihlašovací údaje. / Mám už internetové bankovnictví zablokované. Co mám dělat?

Hello bank! nabízí jednoduchou cestu jak si nechat uživatelské jméno znovu poslat. Stačí pouze na přihlašovací stránce do internetového bankovnictví kliknout na tlačítko NEZNÁM JMÉNO (je níže na stránce) a zadat svoje telefonní číslo. Uživatelské jméno Vám znovu pošleme. Pro heslo je to ale složitější, je třeba vyplnit papíropvý formulář, který je na našich webových stránkách, nechat si úředně ověřit podpis a poslat nám ho poštou nebo e-mailem. Alternativou je vyřídit vše osobně u nás na pobočce a nově také můžete využít datovou schránku a odeslat nám formulář přes ní.

Proč v jiných bankách stačí na všechno otisk prstu, a u vás ne?

Nás to také mrzí, ale naše interní systémy nejsou v tuto chvíli ještě připraveny využívat otisk prstu tak, jak to vyžaduje nová evropská regulace (PSD2). Ale pracujeme na tom, abychom Vám mohli co nejdříve představit novou verzi mobilní aplikace, která bude spárovaná s internetovým bankovnictvím. Pak bude přihlašování i potvrzování transakcí výrazně jednodušší.

Co je PSD2 (Payment Services Directive)?

PSD2 je směrnice EU, která se obecně zabývá platebními službami. Tato směrnice, která klade za cíl nastavit pravidla tak, aby v novém (digitálním) prostředí byl ochráněn koncový uživatel. Hodně se mluví o bezpečnosti, zabezpečení systémů a platebních procesů. Tato legislativa mj. umožňuje klientům využívat nové služby otevřeného bankovnictví. Banky budou povinny poskytnout (se souhlasem uživatele) třetím stranám informace o platebním účtu klientů a umožňovat službu nepřímého dání platebního příkazu (klient převod zadá třetí straně a ta ho předá bance k provedení).