
Aktuality z banky
Pozor na podvodníky! Tohle jsou jejich nejčastější triky17. 2. 2023
doba čtení: 5 minut
V posledních letech jsou podvodníci na internetu stále aktivnější, hlavně co se bankovních podvodů týče. I vám se může stát, že s vámi bude někdo falešně jednat jménem banky a pokusí se z vás vylákat citlivé údaje, jako například heslo do internetového bankovnictví nebo údaje z vaší platební karty. Mrkněte se, jaké jsou nejčastější typy bankovních podvodů a jak se jim vyvarovat.
PHISHING
Při tomto útoku se vás podvodníci snaží nalákat na falešné webové stránky vaší banky, které od těch oficiálních mohou být k nerozeznání. Pomocí těchto stránek z vás mohou vymámit heslo do vašeho internetového bankovnictví, údaje z vaší karty či další citlivé informace. Odkazy na tyto stránky vám mohou přijít do SMS, případně do emailu.
Mějte na paměti několik následujících pravidel
- Vždy kontrolujte, na jaký odkaz klikáte. Stránky Hello bank! mají vždy před prvním lomítkem v URL adrese „hellobank.cz“. Nikdy vás nebudeme odkazovat na stránky naší banky s koncovkami typu .org nebo .info.
- Vždy si zkontrolujte odesílatele emailu. Email z Hello bank! vám přijde pouze z adresy @hellobank.cz, nikoliv z adres typu @seznam.cz nebo @gmail.com.
- Podvodníci se často snaží napodobit oficiální URL adresu. Pozor si tak dejte i na tzv. domény 3. řádu (například .cz.info) či na čísla nebo jiná písmenka v URL adrese.
VISHING
Útoky mohou probíhat i offline, přes telefonní hovory. Útočníci vám mohou volat z různých telefonních čísel, často i se zahraniční předvolbou (česká je vždy +420), případně ze skrytých čísel. Podvodníci se zpravidla představí jménem vaší banky a budou s vámi probírat různé negativní situace, jako například nabourání účtu či nesplacený dluh. Těmito způsoby se z vás budou snažit neodbytně vylákat citlivé informace, díky kterým můžete přijít o peníze na vašem účtu.
Kromě formátu telefonního čísla si dejte pozor, na co se vás volající ptá. My v Hello bank! po vás nikdy nebudeme chtít heslo do vašeho internetového bankovnictví nebo údaje vaší debetní / kreditní karty. Pokud si nejste jisti, že vám voláme my nebo máte podezření na falešný hovor, zavěste a zavolejte nám na infolinku 257 080 080. Na tomto čísle vám sdělíme, zda jsme volali my a kdykoliv vám s případnými problémy na vašem účtu pomůžeme.
POVODY NA BAZARECH
Pozor si dejte i v případě, kdy něco prodáváte nebo nakupujete na bazarech. Podvodníci se vás budou snažit nalákat na falešné stránky dopravce (může jít o napodobené stránky důvěryhodných společností, jako je DPD, PPL nebo Česká pošta).
Podvod v praxi může vypadat následovně: podvodník projeví zájem o vaše zboží a po krátké domluvě s vámi bude tvrdit, že objednávku zaplatil a pošle vám odkaz na falešné stránky přepravní společnosti. Ty můžete odhalit stejně jako u klasických phishingových útoků – podle formátu URL adresy.
Na těchto stránkách je falešný formulář pro zadání údajů vaší platební karty – místo doručení financí na váš účet však dojde k jejich odcizení. Pro převod financí vždy využívejte raději oficiální metody na bazarových stránkách, případně platbu na dobírku přes dopravce nebo klasický bankovní převod přes číslo účtu.
JAK JSTE NA TOM VY?
Jak byste proti podvodníkům obstáli vy si můžete vyzkoušet v interaktivním kybertestu #nePINdej! od České bankovní asociace. V testu jsou představeny nejčastější kybernetické útoky a je určen pro každého - mladistvé od 12 let, dospělé či seniory.
MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT
MOHLO BY se vám hodit